onsdag den 16. september 2015

Mordet på Jannick - hvad synes I?

Shit fuck lort shit fuck lort shit fuck lort shit fuck lort shit fuck lort shit fuck lort shit fuck lort shit fuck lort shit fuck lort shit fuck lort shit fuck lort shit fuck lort shit fuck lort shit fuck lort shit fuck.

[still fra dokumentaren]

Jeg var bare lige helt uskyldigt forbi ovre på Facebook. Og så linkede DR3 til en helt ny dansk dokumentar, der hedder "Mordet på Jannick". Og jeg var lige i humør til lidt godt krimidrama a la Serial, så jeg trykkede uforvarende play her fra sengen, mens LL arbejdede i stuen.

Jeg nåede cirka et kvarter ind i den noget mystisk opstillede drabssag, før jeg regnede ud, hvordan historien hang sammen.

Hvis du helst vil se dokumentaren spoiler-frit, så kan du se den på DR's hjemmesiden (indtil 14. oktober 2015) LIGE HER.

... og så tales vi bare ved bagefter.

Hvis du kan klare mine tanker om den, så læs videre (men hvis ikke du kender handlingen, så synes jeg helt sikkert, du skal se dokumentaren, før du fortsætter!).

- SPOILERS NEDENFOR -

For shit for helvede da. Efter 25 minutter hørte LL mig sige "fuck" første gang. Og så kom de bare, udbruddene, som perler på et hvidt nylonreb: "shit", "åhnej", "nejnejnej". Og. Så. Fremdeles. Det var umuligt ikke at sige det højt.

Til sidst kom LL ind, mens jeg sad med tårerne dryppende fra hagen og tudede, som blev jeg nappet hårdt i det-der-hud-på-indersiden-af-overarmen. Helt hulkende.

Dokumentaren handler om Michelle.

Der levede sit kun 19 år lange liv som Jannick, en lidt utilpasset (og det tror da fanden) og enormt sympatisk, elskelig knægt. Indtil det ikke gik længere. Michelle ville ud. Og det hjerteskærende indre tovtrækkeri var for hårdt for et plaget sind, så Jannick tog sit liv og blev først i kisten velsignet som Michelle.

Familien var slet ikke klar over, hvor alvorligt det var - jo, der havde været pigetøj i den nederste skuffe på gamer-værelset og snak om en ftm-operation. Men Jannick var fåmælt, Michelle kom kun frem om natten, og alvoren trængte aldrig igennem. Ikke før det var for sent, i hvert fald.

Den dokumentar er simpelthen så ufatteligt bevægende.

Klart, den er skruet sammen med en vis grad tåreperseri for øje. Men, helt ærligt, held og lykke med at strikke en dokumentar om et selvmord sammen uden en vis grad af melankoli! Og det er faktisk lige meget - det generer ikke oplevelsen.

For dokumentarens udtryk ændrer ikke på, at Michelle måske kunne have været reddet, hvis transkønnethed (og her er jeg som vanligt skidebange for at komme til at bruge den forkerte term, men jeg er sikker på, jeg har læsere der kan rette mig?) ikke var så fucking tabubelagt.

Hvis ikke kønssystemet var så fucking binært.

Jeg tror ikke, Michelles familie skal bebrejde sig selv. Skønt jeg godt forstår, det kan være svært, nej, umuligt, at lade være. For de slår mig - alle hendes nærmeste - som helt vildt rummelige. I hvert fald i et ulideligt blankpoleret bakspejl.

Kudos til DR for at tage et alvorligt emne op. Kudos for deres henvisning til Livslinjen (telefon: 70 201 201). Lidt mindre kudos for framingen i begyndelsen med, at Michelle slog Jannick ihjel. Den har jeg lidt svært ved at sluge, den formulering. Men alt, der kan sætte fokus på det her emne, er velkomment.

Pis. Jeg googlede lige "transkønnet vs. transseksuel" og havnede på et forum, som jeg simpelthen ikke vil værdige den trafik, et link kunne give. En oprigtigt nysgerrige spørger skriver "Hvad er forskellen på transseksuel og transkønnet? Jeg troede det var det samme, men det er det er det vidst ikke?"

... Hvortil næste svar i tråden lyder: "Der er ingen. Det er lige nasty!"

Jeg kan næsten ikke bære, at det må være variationer af det samme svar, der også har mødt Jannick online, hvor han tilbragte en væsentlig del af sin tid (og også fandt en tutorial til, hvordan man udfører en holdbar reb-løkke. For helvede). 

I afskedsbrevet stod, at han havde båret rundt på sin hemmelighed i 13 år. Fra han var seks fucking år gammel. Internettet er blevet førstelærer. Det er næsten ikke til at holde ud, at internettet kan være så gennemgribende ondskabsfuld og forfejlet en skolemester. Fucking røvhuller.

Sig noget pænt til en teenager i morgen. Man ved fanme aldrig, hvad de går og gemmer på.

Og! Se dokumentaren straks! (Linket er her, hvis du lige har sådan en dag, hvor du er for doven til at scrolle op igen).

Hvil i fred, Michelle.

3 kommentarer:

  1. Transkønnet og transskuel beskriver det samme, men det gør perker og person med anden etnisk baggrund også. De er begge beskrivende, men kun det éne er (politisk) korrekt.

    Trasseksuel kommer af det engelske begreb "transsexual", MEN på engelsk betyder "sex" ikke kun hu-hej-og-vilde-dyr-i-sengen men også køn (mand/kvinde fx). Hvor på dansk betyder sex KUN hu-hej-osv, og IKKE køn.

    Derfor når man siger transseksualitet så lyder som en seksualitet som det slet ikke er!
    Det korrekte begreb er derfor transkønnet(hed) da det dermed er tydeligt at der er tale om køn og ikke seksualitet.

    Kun forældede institutioner som sexologisk klinik (SK) bruger det gamle begreb når de skal diagnosticere folk, eller er det heldigvis(!) et uddøende ord. Når ja, SK som helst ikke vil behandle folk der har andre psykiske sygdomme andet end at de er transkønnede. Fx. Havde Michelle både ADHD og Tourette, og dét har de helt klart set som et problem. SK skulle havde hjulpet Michelle, men de tabte hende på gulvet med et brag, ligesom de gør med de fleste. Og de skulle ligne eksperterne (jeg græmmes).

    Spørg endelig om transkønnede/køns emner and I'll be at your service.
    - Oliver Panthera

    SvarSlet
    Svar
    1. Perfekt forklaring, Oliver - mange, mange tak! Det giver virkelig god mening. Jeg får vist slet ikke talt nok om SK i ovenstående. Men jeg ved ikke så meget om den side af sagerne, det rørte bare mig bare helt vildt at se den smerte portrætteret så tydeligt og med så forfærdelige konsekvenser som her. Og vide, at der ikke er tale om et enkeltstående tilfælde. Det gør mig så ondt.

      Slet
  2. Jeg (en transperson) HADER den dokumentar, men ISÆR pga den åndssvage framing af "mord". De insisterer på at kalde hende Jannick gennem hele dokumentaren og fremstiller det som om transpersoner er forvirrede personlighedsforstyrrede. Nederen.
    Kudos til familien for at være som de er. Men for helvede hvor er det TYPISK DR

    SvarSlet

Skriv noget sødt (eller sjovt eller klogt eller dumt og snedigt eller såkaldt lesbisk)!