onsdag den 6. november 2013

No homo og et sidespor hele vejen til Norge

Jeg faldt over en form for online-tælleapparat forleden. Det vil jeg lige dele med verden. Og jeg skal også nok fortælle, hvad online-tælleapparatet tæller.

Om lidt.

Først vil jeg lige skrive online-tælleapparat en gang mere. Eller to. Online-tælleapparat. Jo flere gange, jeg skriver det, desto mere sikker er jeg på, at der må findes en smartere og mere 21.-århundred-agtig måde at beskrive det.

Vidste I - apropos-ish - at en USB-nøgle hedder en "mindepind" på norsk?

Det er rigtigt. Og det får mig til at holde lidt mere af Norge. Og jeg holder ret meget af Norge i forvejen. Især af Erlend Loe, Singelmann-bloggen og Kings of Convenience. Og også A-Ha. Og Sissel Kyrkjebø sang så fint som Den Lille Norske Havfrue. Og Hamsun. Og Thor Heyerdahl. Og alt det der.

(Jeg stavede ikke "convenience" rigtigt i første forsøg. Måske var min hjerne endda et øjeblik så tabt, at jeg skrev "kongveinience". Måske. Det får I aldrig svar på)

Nå. Men nu tilbage til ... tælleren.

NoHomophobes tæller nemlig, hvor ofte og hvordan fire nedladende homo-begreber bliver benyttet på Twitter, i et forsøg på at afdække "hverdagshomofobi".

Screenshot, NoHomophobes.com

Det betyder, at man blandt andet lige nu kan se, at:

Faggot er blevet brugt 23.087 gange på Twitter i dag og således fører over begreberne No homo, So gay og dyke.

Det gør mig ret trist, at faggot tilsyneladende er et heeelt legitimt skældsord ("You know a man is a faggot when he drives a Prius", "Don't lie to me, you were crying because you're a faggot", "You're such a f***ing faggot", etc.), og at to heteromænd ikke kan vise hinanden venskabelig kærlighed uden at understrege, at de altså ikke er homoer ("Bro, I miss you man #nohomo").

Og det er faktisk meget rigtigt, som der står på hjemmesiden, at hverdagsracisme (heldigvis!) ikke tolereres længere, at hverdagssexisme (heldigvis!) også har hårde kår, men at hverdagshomosexisme har relativt frit spillerum stadigvæk.

Den uge, jeg tilbragte som lærervikar (en historie, vi i øvrigt gemmer til en anden god gang) i en syvende klasse, viste i hvert fald med al tydelighed, at bøsse for få år siden var - og velsagtens endnu er - et højt skattet skældsord i den danske folkeskole.

Lad os lave om på det. Please.

Og tjek under alle omstændigheder NoHomophobes ud, det er et tankevækkende projekt, som giver et godt indblik i, hvor hjernedødt visse termer bliver smidt rundt ovre i såkaldt cyberspace.

Nå. Bare hvis det ikke i sig selv var deprimerende nok, at det er fucking mørkt udenfor, selvom klokken knap har passeret fem.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv noget sødt (eller sjovt eller klogt eller dumt og snedigt eller såkaldt lesbisk)!