fredag den 23. november 2012

Fisse eller kusse?

Der er sket noget forfærdeligt.

Jeg og Lebben I Mit Liv talte for nyligt om 'fisse' vs. 'kusse'. Altså sådan rent sprogligt. Og Livslebben fortalte mig, hvilket af de to ord, hun foretrak. Og det var det modsatte af det, jeg brugte. Og jeg kan for min GUD ikke huske, hvilket et af dem det var, endsige hvilket et jeg plejer at bruge.

Det er ikke helt godt, for fra tid til anden vover hun at klandre mig for ikke at høre efter. Når hun snakker og helt generelt. Det passer ikke. Og så alligevel. Jeg er meget nærværende, når jeg taler med folk. Det er jeg altså. Men efterfølgende glemmer jeg. Jeg er pissedistræt. Sådan lidt dum-i-det.

Men nu gælder det. Nu må jeg komme i tanker, om jeg skal bruge ordet 'kusse' eller ordet 'fisse'.

Kusse er 70'er-ordet. Jeg kan godt lide det. Det er rundt og lesbisk og i hvert fald ikke glatbarberet eller noget i den stil. En kusse behøver man ikke være bange for at røre ved. Med mindre man er bange for at blive opslugt af dens varme favn. Og det er jeg generelt ikke. Jeg kunne godt have brugt ordet 'kusse' sådan helt generelt når jeg taler om...kussen.

Fisse, på den ande side, er lidt sådan et ord, man som kvinde tager tilbage. Det er blevet et skældsord, men ved at claime det, fratager man navnekalderne en del af deres magt. En fisse er lidt skarp og svitsende. Den kan sagtens være glatraget. Og det er jo ikke min yndlingsfrisure. Men bare det  at der er noget bevidst provokerende i at bruge termen, kunne være grund nok til, at det er ordet 'fisse', jeg har brugt om...fissen.

Damnit.  

Hjælp?

13 kommentarer:

  1. Som et yderligere aberdabei
    http://en.wiktionary.org/wiki/fissus#Latin

    SvarSlet
  2. Fissen er lidt for lillepige-agtig. Kussen derimod er den erfarne og til tider måske lidt beskidte(ikke på den ulækre måde)
    Så det kommer vel an på hvad man er ude efter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er af en helt anden mening. Fissen er for mig at se lidt mere dirty, fordi den handler om sex og nydelse, mens kussen for mig handler meget om bøøøørnefødsler og køøøønsbehåring.

      Slet
  3. Jeg giver dig ret.. Fissen skal tages tilbage. Jeg bliver så sur når mænd bruger ordet, med en negativ klang, så nu siger jeg konsekvent fisse.
    Jeg er forøvrigt lige blevet præsenteret for en ny term, som jeg er faldet pladask for: Gudindeporten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja - lidt ligesom når feminister siger "bitches get stuff done". Bitch er lidt ved at undergå samme behandling som fissen.

      Slet
  4. Kusse er alt for rundt og blødt et ord. Giver associationer til noget stort og slapt. Det er ligesom lidt dovent, lidt ugideligt, lidt no-go.

    Fisse er bare.. Ja, fisse. I alle former og på alle måder. Jeg er vel af den generation, hvor man pr. refleks bare siger "fisse" - bare fordi. Det er det ord, jeg bruger mest og har det bedst med, men det er egentligt ikke fordi jeg har et specielt forhold. "Fisse" ligger bare godt i munden. So to speak..

    Som en tilføjelse i navneregisteret, kan jeg fortælle at jeg hørte ordet "cha-cha" brugt om kussen/fissen en dag. Dét er fandeme sært. Og lidt svært at lade være med at bruge..

    SvarSlet
    Svar
    1. Chacha. Det kan jeg godt lide. Lidt som punani. Sådan lidt dirty latina-agtigt. Men det er helt bestemt en betegnelse, jeg glemmer i kampens hede...

      Slet
  5. fisse substantiv
    1. Betydning
    kønsorgan hos pattedyrshunner

    Synonymer:
    fjams
    hul
    kusse
    yoni
    skede
    tissekone
    vagina
    mis

    mente at have læst et sted at fisse var en gammelt norsk ord for blomstereng.
    dette gør egentlig ordet pænere.
    Derudover synes jeg ikke at der er noget ord der dækker ordentligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig. Har du hørt om den svenske debat, hvor de lavede et nyt ord? Nu kan jeg ikke lige huske hvad ordet var. Men det var der. Svenskerne er seje.

      Slet
    2. nej, det har jeg så ikke lige hørt. eller måske har jeg?
      men det kan vel ikke have været så godt, hvis det allerede er glemt?

      Vil dog tilføje at jeg mener at forskellige ord, skal bruges i forskellige situationer.
      Der er ikke noget der dækker 100% hele tiden.. nej, faktisk er der ikke noget der
      er 100% godt.

      Slet
  6. Hmmm, du kan jo spørge Livslebben. Hvis hun ikke er lige så pissedistræt som du, kan hun måske huske, hvilken betegnelse hun foretrækker. Og så er det altså den anden, du selv bedst kan lide ;-)

    Min kæreste bryder sig bestemt ikke om ordet fisse, så det bruger jeg naturligvis kun, hvis jeg vil provokere hende (det samme gælder i øvrigt "lebbe" og hvis jeg kalder hende "liderlige lebbe", er jeg selv ude om det). Taler vi om kussen siger vi somme tider "Fru Knudsen" - så er den personificeret, haha

    SvarSlet
    Svar
    1. "Fru Knudsen" er netop blevet brugt i en festsang som netop synonymt med fisse. Jeg er ikke tosset med det. Jeg synes, det virker ualmindeligt fremmedgjort. Og jeg kan godt lide, når spaden (fissen) kaldes for en spade (kusse). Så det.

      Slet

Skriv noget sødt (eller sjovt eller klogt eller dumt og snedigt eller såkaldt lesbisk)!