fredag den 17. august 2012

Medina trak lebbekortet

Jeg faldt over denne her semigamle artikel på Ekstra Bladets hjemmeside, da jeg i et helt narcissistisk (Yææi, jeg stavede "narcissistisk" rigtigt i første forsøg) øjeblik googlede 'lesbisk' i håbet om at finde min egen lille blog på søgeresultatets side et. No such luck.

Artiklen er, som artikler på eb.dk er det flest: Åndssvagt skarpvinklet, vulgær og sensationspræget med en noget misogyn undertone.

Men jeg studsede alligevel over ordet "lebbekortet". Jeg føler nemlig lidt, det er mit ord. Som de har stjålet. Jeg gør nemlig ofte det, at jeg "trækker lebbekortet".

Fx når jeg skal have fingre i en ny lejlighed, og jeg ved, at udlejer ser sig selv som åbensindet og politisk korrekt (ja, det er en situation fra virkeligheden, jeg beskriver her - jeg fik en dejlig lejlighed med udsigt over søerne ved at nævne min daværende kæreste ved fornavn). Eller hvis jeg fyrer en lidt for grov homovittighed af ("jeg må gerne, jeg er jo lebbe").

Men nu har Ekstra Bladet besudlet ordet.

For man må ikke bruge begrebet "at trække lebbekortet" med mindre man selv KAN trække lebbekortet. Det er faktisk forbudt. Men det kan selvfølgelig godt være, at Pernille Christensen, journalisten bag artiklen, selv er lebbe. Og altså kan trække det dertilhørende kort. Hvem ved.

Hvornår har du senest trukket lebbekortet?



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv noget sødt (eller sjovt eller klogt eller dumt og snedigt eller såkaldt lesbisk)!