tirsdag den 15. november 2016

ADVARSEL! RØDE LAMPER! SIRENER! NEDTÆLLING! ... din PMS er på vej


Jeg vil simpelthen bare lige slå et slag for menstruations-app'en Clue. Som altid totalt usponsoreret. Seriøst, hvis nogen har lyst til at give mig penge eller ting eller ydelser fx en omgang massage eller et blowjob for mine bloggerier, så skriver I bare. Jeg blogprostituerer mig gerne til gengæld for afspændte nakkemuskler. 

Nå men Clue er altså fab. Nu kan jeg fx sende Livslebben ovenstående skærmdump, der poppede op på min telefonskærm. Og så ved hun, hvorfor jeg som et vredladent lyn fra en klar himmel i morgen vil insistere på, at alt i verden er ad helvede til efter ro, fred og fordragelighed i ret præcist 27 dage. 

Smart! 

Jeg er i øvrigt og meget apropos ved at læse menstruationsbogen "Gennemblødt" forfattet af seje Maja Nyvang og Sine Cecilie Laub (nope, heller ikke her er jeg sponsoreret - men seriøst, SKRIV hvis I vil give mig ting!). 

Passende nok indledte jeg læseoplevelsen med at hælde en hel kop kaffe ud over coveret, så den ikke bare hedder men også ER ... gennemblødt. 

Første betragtning: Bogen handler markant mindre om friblødning, end medieomtalen kunne have tydet på. Og er en ganske fin gennemgang af lysthuskommunismens (godt ord igen) mange facetter. 

Anden betragtning: I "Gennemblødt" nævner forfatterne – hvilket sikkert sandt er – at PMS måske er en vestlig konstruktion (i udviklingslandene findes lidelsen ikke). Jeg har også veninder, der pure nægter at PMS eksisterer. Og jeg forstår godt, hvor de kommer fra. PMS er på mange måder en ret ufeministisk størrelse. For med PMS følger jo fordomme om, at kvinder er uligevægtige og hysteriske. Husker I den amerikanske sag fra 1980'erne, der endte med, at to kvinder blev frikendt for mord på deres (vist nok i øvrigt voldelige) ægtemænd, fordi de var 'sindssyge i gerningsøjeblikket' = præmenstruelle? 

Omvendt må jeg også spejlblankt erkende, at jeg - konstruktion eller ej - er forfærdeligt plaget af PMS. Og at det har været en gigantisk lettelse at tracke min menstruation, fordi månedligt tilbagevendende helt uforståeligt tungsind pludselig har en håndgribelig årsag. 

Jeg tror også LL har været ret glad for min erkendelse. For min PMS går 200 pct. ud over hende. Hun kan ikke gøre NOGET rigtigt den halvanden dag hver måned. Og jeg føler mig praktisk talt vanvittig, fordi alt i mig bare skriger efter at lave ulykker. Og der kan det være en ret stor trøst, at følelsen ikke har noget med mine følelser eller mit forhold at gøre – men udelukkende med nogle rasende (bogstaveligt talt) hormoner. Der går over.

På skærmbilledet kan I i øvrigt skimte et lillebitte hjørne af LL's screensaver-øre. Nåårhh. Der var I heldige. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv noget sødt (eller sjovt eller klogt eller dumt og snedigt eller såkaldt lesbisk)!