mandag den 23. juli 2012

Søvnløs i solo-seng - eller: Derfor sover lebben ikke i ske

Jeg kan ikke sove.

Om otte timer er min ferie slut (og jeg var slet, slet ikke færdig med at sove længe og drikke vin), og om seks timer ringer vækkeuret. Og her ligger jeg med ferie-omvendt døgn og uden Lebben I Mit Liv.

Hun og hunden er nemlig andetsteds pga. familiebesøg, hvilket ikke gør det nemmere for mig at sove. 

Jeg sover afsindigt meget bedre, når Livslebben (og hunden) er hos mig. Ikke at vi sover i ske. Hverken mig og Livslebben eller mig og hunden. Eller Livslebben og hunden for den sags skyld. Jeg skal bare helst lige kunne række en arm ud og mærke hende. Høre hendes vejrtrækning.

Jeg kan huske, at min gode veninde B og jeg var ude at gå en tur for mange år siden. Vores gåtur havde ført os langt ud på Amager og blandt andet forbi en stor reklameplakat med to lykkeligt omslyngede heteroer, der sov med store smil og ansigterne helt, helt tæt.

Reklamen var sikkert for Hästens eller Tempur eller sådan noget:

"Køb denne madras, så kommer du til at sove ligeså fantastisk som parret her." (Jeg burde skifte karriere. Der er gået en habil reklameslogan-ist tabt her, fornemmer jeg.)

Min veninde - som altid har været i pissegode parforhold (modsat mine egne altid en kende dysfunktionelle men ikke af den grund spor mindre værdifulde!) - pegede på plakaten og sagde:

"Jeg ville dø, hvis jeg skulle sove sådan der."

Hun påpegede hvor friggin' varmt, det er at sove tæt, og hvor grænseoverskridende det er at ånde nogen ind i hovedet, mens man sover. Det gjorde mig så glad. For jeg var nok egentlig ret sikker på, at netop hun med de perfekte parforhold sov i lige dele ske og med ansigterne helt tæt sammen med sine kærester. Ligesom damen i madrasreklamen. - Vel at mærke mens jeg selv absolut kun kunne falde i søvn sammen med min daværende kæreste, hvis vi lå ryg mod ryg. Til nød kunne jeg holde til at være en natlig yder-ske.

Og jeg følte mig som en sovende parforholdsfiasko.

Jeg sover stadig bedst ryg mod ryg - eller til nød som yder-ske - men jeg føler mig ikke af den grund som en fiasko længere. Og det er delvist på grund af B's ord. Når en verdensmester i parforhold ikke kan sove face-to-face, så må det være det endelige tegn på, at det er ok ikke at få sin kærestes overskydende kuldioxid direkte ind i kæften, mens man sover.

Men godnatkysset er til gengæld pissevigtigt. Ligesom farvelkysset. Det holder jeg benhårdt på. Og det savner jeg altså lige nu. Sov godt derude.

4 kommentarer:

  1. Yndlingsaversion; at indånde udåndingsluft. Kan det IKKE.

    SvarSlet
  2. Det er brandhyggeligt at ligge i ske. Virkelig. Sætter stor pris på det. Lige indtil jeg skal sove. Så må andet menneske med varme, tyngde mv. gerne lægge sig i den anden side af min (til samme formål) meget store seng.


    Bonusinfo: Det er ikke okay at skulle agere den kvindelige del af et heteroseksuelt natteritual og så have det sådan dér.
    Synes (nogle) mænd. Som i øvrigt efter eget udsagn hader at sove i ske, men 'gør det fordi piger synes det er så hyggeligt!'. Når så 'pige' (eller, hvis hun er kønsmoden, 'kvinde') så siger, hun ikke synes det er hyggeligt, men snarere lidt irriterende, skulle man jo tro, alle var konsensusagtigt glade. Men NEJ.

    Overtegnede har tidligere sengepartnere, som jeg hænger ud med nu og da - og som stadig refererer til 'Nårhja, du kan jo heller ikke lide at sove i ske'. Som om det på den måde ligesom er yderst definerende for min person - og noget, der er værd med jævne mellemrum at nævne og huske på - i alle mulige sammenhænge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen det siger da også alt om din helt grundlæggende person. Ligesom horoskoper og din plads i søskenderækken. Sover du ikke i ske? Er du enebarn og løve? Så ved jeg præcis, hvad du er for en.

      More power to ya!

      Slet
  3. Bloggen nægter (for bloggen ER en person) at lade mig svare jer individuelt.

    Men jeg ville i korte træk også bare sige, at det VIRKELIG gør mig glad, at samle flere under 'at sove i ske er varmt. ukomfortabelt og garanti for dårlig søvn'-fanen.

    More power to ya (us)!

    SvarSlet

Skriv noget sødt (eller sjovt eller klogt eller dumt og snedigt eller såkaldt lesbisk)!